Vleesmagazine

Upper page: Persberichten

Topslager Molenaar in Schoonrewoerd ziet supermarkt niet als bedreiging

‘Winkeliers hebben elkaar nodig’

Dick en Sieneke Molenaar runnen alweer 45 jaar
hun slagerij en denken nog niet aan stoppen.


vleesmagazine1 vleesmagazine2
Dick (63) en Sieneke (64) Molenaar runnen nu voor het 45e jaar Topslager Molenaar in Schoonrewoerd. Van opvolging zoeken is nog geen sprake. ‘Daar zijn we nog veel te jong voor’, lacht de slager.

DOOR KARIN STEGEMAN– Molenaar werd al op zijn 19e eigenaar van de slagerij in Schoonrewoerd. Dat hij voor een slagerij in een klein dorp koos, is toeval. Molenaar en zijn ouders woonden in zijn jeugd in Utrecht. Zijn ouders verhuisden naar Leerdam, maar vader Molenaar bleef in Utrecht werken. Op weg van werk naar huis kwam hij door Schoonrewoerd, waar hij onder andere zijn biefstukjes haalde bij de slager. ‘Mijn vader werkte in de vleeshandel, hij bracht wel eens vlees mee van de groothandel, maar dat kon niet tippen aan het vlees van de slager. Ik reed weleens met mijn vader mee naar Leerdam, op die manier kwam ik in contact met slager Sprong.’ Zelf werkte Molenaar voor zijn 1ge in een slagerij in Utrecht en in Geldermalsen. Toen hij te horen kreeg dat slagerij Sprong ging stoppen, was de keuze snel gemaakt voor Molenaar. ‘Ik kende de slagerij en hij had een goede omzet.

Na een korte inwerkperiode heb ik de zaak overgenomen. ‘Op dat moment hadden Sieneke en Dick al een relatie. ‘Ik werkte in het begin op de zaterdagen mee in de winkel. Na ons huwelijk ben ik fulltime in de zaak gaan werken. Zoiets moet je samen doen.’ Naast Dick en Sieneke werkt er één vast winkelmeisje in de slagerij en twee parttimers. Crisis De loopbaan van Molenaar omvat pieken en dalen. ‘We hebben nu een piek. De laatste jaren, sinds de recessie is begonnen, zijn we alleen maar gegroeid. Alle crisissen en schandalen in de vleeswereld zijn we goed doorgekomen. Mond-en-klauwzeer, gekkekoeienziekte, de kwestie over antibioticagebruik. Al die gebeurtenissen hebben de consument een duw in de richting van de slager gegeven. Tenminste in ons geval wel. Het meeste recente geval is dat bewerkt vlees kankerverwekkend zou zijn. Je merkt dat mensen dan juist bij hun slager komen om te vragen hoe dat nou zit.’ Behalve vlug- en panklaar heeft Molenaar geen vlees in de toonbank liggen. ‘De rest snijden we ter plekke in de winkel voor de klant af. Dat is een bewuste keuze. Het wekt vertrouwen bij de klant. Ik denk ook dat het beter is voor de houdbaarheid van het vlees. Daarnaast heb je ook een extra contactmoment met de klant. Het enige nadeel van het afsnijden in de winkel is wel dat Sieneke of ik elke dag aanwezig moeten zijn in de winkel.’Kracht In de korte lijnen met de klant, het sociale aspect, zit volgens Molenaar de kracht van een slagerij in een kleine kern. ‘Je kent de mensen, je maakt een praatje met ze. Het sociale aspect speelt een heel grote rol bij de klantenbinding. Al is het niet zo dat onze klanten alleen uit Schoonrewoerd komen. Onze slagerij heeft een echte regiofunctie. Ook mensen uit dorpen in de omgeving.komen bij ons hun vlees halen.’ De supermarkt in zijn dorp ziet Molenaar niet als bedreiging. ‘Het is absoluut geen concurrent van me. We hebben elkaar nodig. Naast een supermarkt heeft Schoonrewoerd ook een bakker en een groenteboer. Als één van de winkels dicht is, merk je dat gelijk in de aanloop van de klanten.’ Naar het verschil tussen de vleesprijzen in de
vleesmagazine3
vleesmagazine4 vleesmagazine5
Dick Molenaar maakt al zijn worsten zelf in de worstmakerij. Grillworst, ouderwetse gerookte worst, gekookte worst en leverworst zijn hardlopers in de winkel.
supermarkt en zijn prijzen kijkt Molenaar dan ook niet. ‘Ik ben bezig met mijn eigen product waar ik achter sta.’ Ook voelt Molenaar niet de druk om te adverteren.
‘Daarmee ben ik 10 jaar geleden
gestopt. De omzet is prima, dus waarom zou ik adverteren? Eén keer per jaar zet ik een advertentie in de krant, met een nieuwjaarswens’,
lacht Molenaar. ‘De beste reclame blijft mond-tot-rnondreclarne.’ Die mond-tot-mondreclame
zorgt ervoor dat de klanten bij Molenaar blijven komen. Met name eigengemaakte producten vinden gretig aftrek in Schoonrewoerd. ‘Grillworst, ouderwetse gerookte
worst, gekookte worst en leverworst zijn hardlopers. Die maak ik allemaal zelf naar eigen recept. Die recepten geef ik pas vrij als we de zaak verkopen. Mijn eventuele opvolger mag de recepten gebruiken, maar tot die tijd blijven ze geheim. Het is de kracht van onze zaak, mensen rijden hier er speciaal voor naartoe.’
Verandering In de 45 jaar zijn er veel dingen veranderd in de zaak. ‘We hebben grondig verbouwd,
de winkel is vergroot. Eigenlijk hebben we het hele pand opnieuw ingedeeld. Wij wonen naast de slagerij. Ook hebben de voorgevel aangepakt en is de oude slachterij verbouwd.’ Een andere grotere verandering
is slat Molenaar zijn vlees niet zelf meer slacht. 20 jaar geleden is hij daarmee gestopt. ‘Mijn rug ging kapot. Na twee hernia’s was de koek op. Het laatste beest dat nog op stal stond, heb ik toen naar de slachterij gebracht, het ging niet meer. Wij halen nu ons vlees bij VIT in Oldenzaal. En dat bevalt heel goed.’
vleesmagazine6 vleesmagazine7

Klandizie komt zowel uit Schoonrewoerd als uit dorpen in de omgeving.

Schoonrewoerd

 


Welcome , today is maandag, 25 juni, 2018